Di peringkat pendidikan awal kanak-kanak
, semua proses pembelajaran perlu berasaskan aktiviti main. Ini adalah kerana ‘main’ adalah
segala-galanya bagi kanak-kanak. Dengan
main, mereka belajar mengenali diri dan persekitarannya. Oleh itu minat, keinginan dan kecennderungan
kanak-kanak untuk bermain perlu digunakan dengan bijak dan sempurna oleh guru
supaya semasa mereka bermain, mereka kan mengalami proses pembelajaran yang
berupaya mengembangkan dan mememnuhi keperluan fizikal, emosi, social dan
kognitif mereka. MAtlamat ini akan dapat
dicapai melalui perancangan dan pengendalian yang bersistematik khususnya bagi
guru yang terlibat secara langsung di dalam pendidikan awal kanak-kanak.
DEFINISI MAIN
‘Play
may be defined as behaviour that is instrinsically motivated, freely chosen
process-oriented and pleasurable’
(Johnson
& Enshler, 1982)
‘Play
is the way that child learns what none other can teach him. It is the way he explores and orientates
himself to the actual world, of space and time, of things, animals and people.’
(Vygotsky,
1966)
No comments:
Post a Comment