Monday 19 November 2012

BELAJAR MELALUI BERMAIN

Di peringkat pendidikan awal kanak-kanak , semua proses pembelajaran perlu berasaskan aktiviti main.  Ini adalah kerana ‘main’ adalah segala-galanya bagi kanak-kanak.  Dengan main, mereka belajar mengenali diri dan persekitarannya.  Oleh itu minat, keinginan dan kecennderungan kanak-kanak untuk bermain perlu digunakan dengan bijak dan sempurna oleh guru supaya semasa mereka bermain, mereka kan mengalami proses pembelajaran yang berupaya mengembangkan dan mememnuhi keperluan fizikal, emosi, social dan kognitif mereka.  MAtlamat ini akan dapat dicapai melalui perancangan dan pengendalian yang bersistematik khususnya bagi guru yang terlibat secara langsung di dalam pendidikan awal kanak-kanak.


DEFINISI MAIN

‘Play may be defined as behaviour that is instrinsically motivated, freely chosen process-oriented and pleasurable’
(Johnson & Enshler, 1982)

‘Play is the way that child learns what none other can teach him.  It is the way he explores and orientates himself to the actual world, of space and time, of things, animals and people.’
(Vygotsky, 1966)
 

No comments:

Post a Comment